21 de juny del 2013

BAUMES DE CAIXURME, DEVESA I MONTRÒS

GASTANT KEKS EL DIA DEL SOLSTICI D'ESTIU

Castellfollit de la Roca - Baumes de Caixurme - La Devesa - Montròs - Castellfollit

12.2 Kms
510 mts Desnivell +

Àlbum complet aquí

Tot i que Castellfollit és un dels municipis més petits de Catalunya, té espais de sobre per gaudir de còrrer per la muntanya, sortint des del parador, el primer que cal fer és creuar el riu fluvià, el pas pel pont permet tenir una bona perspectivia de la cinglera. Un cop creuat el riu, l'ascens comença, sense preàmbuls la pujada és contundent fins a arribar al pas per sobre el túnels de Montròs, aquí un petit replà permet reposar uns moments per continuar pujant fins a les Baumes.

Arribant a les Baumes

Baumes de Caixurme

Baumes del Sant Bon Home
Per continuar cap a la Devesa, cal continuar pujant, ara però de manera més suau, passant per la casa Santaló s'arriba ràpidament a dalt,

La Devesa
El pla de la Trepadella amaga un bosc net de pi, on al mig destaquen un parell d'alzines espectaculars

Pla de la Trepadella
Seguint la carena a pocs km es troba l'ermita de la Mare de Déu de Montròs, després tot ja és baixada, passant per la font de Santaló i el Burguetar fins creuar de nou el riu per tornar el punt de partida

Cinglera de Castellfollit

Apunts:

La Ratafia: Comença l'estiu, i un dels primers actes és la revetlla de Sant Joan, i la següent és la preparació de la Ratafia, doncs es diu que el dia de Sant Joan és quan s'ha de collir les nous verdes per poder-la fer.
De receptes n'hi ha tantes com persones, i en aquesta ruta, un dels companys ens ha explicat la seva, mentre ens instruia ens ha ensenyat una de les plantes que hi posa, "la cua de cavall", que n'hem trobat en el tram de baixada, a la part final de la ruta.

Una recepta....

1 L d'aiguardent per a ratafia
200 g de sucre
4 nous verdes
espècies: canyella nou moscada, 2 claus, anís estrellat, celiandre
herbes: menta, farigola, romaní, sajolida, espígol, sàlvia, tarongina
flors i llavors: roses, matafaluga, cardamon, ginebrons

Preparació: Col·locar les nous aixefades juntament amb tots els ingredients dins una garrafa de vidre. Deixar-ho reposar 40 dies a sol i serena. Llavors filtrar a través d'un drap i posar el lícor en ampolles.